Cookies zdrowotne

Pliki mogą zbierać informacje na temat Twojego stanu zdrowia, w szczególności informacje o alergiach oraz informację, w którym (zgodnie z Twoją deklaracją) tygodniu ciąży aktualnie się znajdujesz. W wyniku działania tych plików nie dochodzi jednak do identyfikacji Ciebie jako konkretnej, znanej z imienia i nazwiska osoby.

Wyraź zgodę

Twoje dziecko jest wielkości melona

Twoje dziecko jest wielkości melona

Kalendarz ciąży - waga dziecka 360 g
Kalendarz ciąży - Długość dziecka 26,7 cm

Twoje dziecko jest wielkości melona

Kalendarz ciąży - waga dziecka 360 g
Kalendarz ciąży - Długość dziecka 26,7 cm

Rozwój Twojego dziecka w 21 tygodniu ciąży

W 21. tygodniu ciąży Twoje dziecko jest na tyle duże, abyś w pełni odczuła jego aktywność. Oczywiście, mogło się to stać nawet dużo wcześniej, teraz jednak prawdopodobieństwo kopnięć jest naprawdę wysokie. Oprócz tego płód posiada coraz lepiej rozwinięty rytm naprzemiennej aktywności i snu, który początkowo może Cię budzić. Co jeszcze możesz zaobserwować?

Twoje ciało w 21. tygodniu ciąży

W tym czasie masz jeszcze krąglejszy brzuch, a obserwowany przyrost masy ciała może wzbudzić zdumienie. Co tak naprawdę składa się na Twoją nową wagę? Większa objętość krwi to dodatkowe 2 kg, z kolei macica (która dosięga już prawie pępka) oraz łożysko ważą łącznie ok. 2 kg. Z kolei  piersi zwiększyły swoją masę o nadprogramowy kilogram. Wszystkie te czynniki składają się na optymalne warunki do rozwoju małego człowieka, który w 21. tygodniu ciąży waży już około 360 gramów. A co u niego/niej słychać?

Rozwój płodu w 21. tygodniu ciąży

Jak wygląda? Na początku szóstego miesiąca dziecko ma średnią długość w okolicach 27 centymetrów, którą można przyrównać do marchewki. Jego wzrost zaczyna być liczony tak, jak dorosłego człowieka, czyli od czubka głowy aż do końcówek pięt. W 21. tygodniu ciąży mimika staje się żywsza za sprawą brwi, które nabierają koloru. Podobnie dzieje się z włosami na głowie.

Skąd bierze się wzmożona aktywność płodu? Jego ciało cechuje się coraz bardziej proporcjonalną budową, która odnosi się do rąk i nóg. Intensywne ćwiczenia ruchów kończyn skutkują poprawą ich koordynacji i większą świadomością. Wpływają na nie również połączenia neuronów mózgowych z mięśniowymi oraz przemienianie się chrząstek w kości. Płód zyskuje też dodatkową amortyzację w postaci tkanki tłuszczowej, która powoli zaczyna się odkładać w jego małym ciele. Stale rozwijające się zmysły potrafią już reagować na Twoje najbliższe otoczenie. Możesz więc zaobserwować zwiększoną aktywność swojego dziecka w określonych warunkach (przy konkretnych dźwiękach czy większym natężeniu światła).

Jakie procesy zachodzą w małym organizmie? W 21. tygodniu ciąży rozpoczyna się ważny proces produkcji krwinek przez szpik kostny, który do tej pory odbywał się w śledzionie i wątrobie. Co ciekawe, płód połykając płyn owodniowy, potrafi go samodzielnie strawić. Wydzielina, którą w ten sposób produkuje, nazywa się smółką. Mimo że wartość kaloryczna zawartych w płynie (i potrzebnych do procesów życiowych) cukrów jest znikoma, takie ćwiczenia są bardzo istotne, aby po narodzinach układ pokarmowy działał sprawnie. Czy wiesz, że jego smak różni się w zależności od tego, co Ty – jako mama – spożywasz? A z rozwiniętymi kubkami smakowymi, płód jest w stanie go odczuć. Zróżnicowana dieta dostarczy mu zatem wielu doznań. To też pierwsza okazja do oswajania dziecka z wartościowymi produktami spożywczymi.

Twój organizm w 21 tygodniu ciąży

Symptomy 21. tygodnia ciąży

Z dobrych wiadomości: Twoje włosy i paznokcie mogą być w lepszym stanie niż przed ciążą. Jest to spowodowane działaniem hormonów ciążowych oraz zwiększonym ukrwieniem organizmu, dzięki któremu składniki odżywcze, witaminy i mikroelementy skutecznie docierają nie tylko do płodu, ale również wszystkich miejsc Twojego ciała. Stąd też biorą się krwawiące dziąsła, których zapewne doświadczyłaś. Jeśli tak, pomóc może zmiana szczoteczki na taką z miększym włosiem. W razie jakichkolwiek dolegliwości związanych z zębami, koniecznie udaj się na konsultację ze stomatologiem – zdrowie jamy ustnej jest bardzo ważne w przypadku przyszłych mam.

Z neutralnych wiadomości: Twój apetyt może być jeszcze większy, co jest naturalnym objawem, w końcu płód potrzebuje coraz większej liczby kalorii do prawidłowego funkcjonowania. A mając na względzie, że jest w stanie poczuć, co jesz, miej zawsze pod ręką zdrowe przekąski, np. domowe batony musli, ciasteczka owsiane, suszone owoce czy orzechy. Pamiętaj też o regularnym nawadnianiu, które poprawi Twoje samopoczucie i zmniejszy niemiłe skutki zwiększonego przepływu krwi w Twoim organizmie, takie jak zawroty głowy towarzyszące wstawaniu.

Z mniej dobrych wiadomości: kolejne, co możesz odczuć w 21. tygodniu ciąży, to dolegliwości trawienne, takie jak wzdęcia czy zaparcia. Nieprzyjemne gazy może powodować naciskająca na jelita macica. Jeśli ich doświadczysz, pomocne będzie jedzenie produktów bogatych w błonnik pokarmowy (np. płatków owsianych lub świeżych warzyw) oraz tak jak powyżej – nawadnianie. Jedz powoli, aby nie dopuścić do połykania powietrza wraz z jedzeniem.

Zdrowie i porady w 21 tygodniu ciąży

Twoje samopoczucie w 21. tygodniu ciąży

Zmiany, których doświadcza Twoje ciało (oraz to, że jesteś w stanie poczuć ruchy płodu), sprawiają, że narodziny dziecka wydają się realniejszą perspektywą. Ponadto połowa ciąży już za Tobą, a hormonalny rollercoaster zdążył wyhamować. To naturalne, że mogą się w Tobie obudzić lęki – doświadcza ich wiele kobiet, zwłaszcza jeśli spodziewają się swojej pierwszej pociechy.

Możesz np. zastanawiać się, czy sprawdzisz się w roli mamy lub odczuwać niepokój na samą myśl o porodzie. Tego typu obawy pomogą Ci rozwiać zajęcia w szkole rodzenia, podczas których nauczysz się, jak pielęgnować niemowlę oraz jak przygotować swoje ciało do rozwiązania. Oprócz tego poznasz osoby w podobnej do Twojej sytuacji (i być może nawiążesz nowe przyjaźnie) oraz zyskasz wsparcie doświadczonych psychologów.

Popularnym lękiem jest również ten o wygląd ciała po ciąży. Jeśli odżywiasz się zdrowo, jedząc zróżnicowane i pełne witamin oraz mikroelementów posiłki, a Twój stan zdrowia pozwala na sporty o niskim ryzyku (np. pływanie lub jogę dla ciężarnych), w ciągu kilku miesięcy od porodu powinnaś wrócić do dawnej formy. U każdej kobiety ten proces przebiega jednak inaczej, pozwól sobie więc na spokój i postaraj się odepchnąć od siebie presję, którą narzucają standardy kolorowych magazynów czy mediów społecznościowych.

Za Tobą 21. tygodni ciąży i podczas kolejnej wizyty u swojego lekarza prowadzącego będziesz mogła posłuchać bicia serca swojego dziecka za pomocą stetoskopu – to wyjątkowe przeżycie! W tym czasie spędzaj też dużo czasu z bliskimi osobami – takie spotkania dodadzą Ci siły i pomogą odnaleźć harmonię oraz spokój. Jesteś ciekawa, co jeszcze przed Tobą? Przeczytaj kolejne artykuły.