Cookies zdrowotne

Pliki mogą zbierać informacje na temat Twojego stanu zdrowia, w szczególności informacje o alergiach oraz informację, w którym (zgodnie z Twoją deklaracją) tygodniu ciąży aktualnie się znajdujesz. W wyniku działania tych plików nie dochodzi jednak do identyfikacji Ciebie jako konkretnej, znanej z imienia i nazwiska osoby.

Wyraź zgodę

Twoje dziecko jest wielkości granatu

Twoje dziecko jest wielkości granatu

Kalendarz ciąży - waga dziecka 190 g
Kalendarz ciąży - Długość dziecka 14,2 cm

Twoje dziecko jest wielkości granatu

Kalendarz ciąży - waga dziecka 190 g
Kalendarz ciąży - Długość dziecka 14,2 cm

Rozwój Twojego dziecka w 18 tygodniu ciąży

18. tydzień ciąży – czas na indywidualizm!

Czy wiesz, że to właśnie w 18. tygodniu ciąży Twoje dziecko otrzymuje cechę, która na zawsze wyróżni je z tłumu? Mowa o liniach papilarnych i odciskach palców u małych jeszcze rąk i stóp. O tym, co jeszcze zmienia się u rozwijającego się płodu i jakich symptomów możesz doświadczać jako przyszła mama, przeczytasz poniżej.

Płód w 18. tygodniu ciąży

W tym czasie rozwijający się organizm ma już wielkość powyżej 14 centymetrów (licząc od głowy do końca kręgosłupa) i wagę około 190 gramów. Do czego można go przyrównać? Swoimi wymiarami przypomina owoc granatu lub małą paprykę. W kolejnych tygodniach jego wzrost będzie jeszcze intensywniejszy – na tyle, że będziesz w stanie odczuwać ruchy (choć niektóre mamy doświadczą tego już w 18. tygodniu ciąży, zwłaszcza jeśli to ich kolejne dziecko). W ciągu najbliższego miesiąca masa małego ciała zwiększy się aż 6-krotnie!

Twój ciążowy brzuch

W 18. tygodniu ciąży brzuch jest już ładnie zarysowany, talia powoli zanika, naturalne więc, że przerzucasz się na luźniejsze ubrania. Przyrost Twojej masy ciała wciąż nie powinien jednak przekraczać od pół do kilograma, przy średnim BMI. Większy wzrost wagi obserwują natomiast mamy, które spodziewają się więcej niż jednej pociechy. Tak jak we wcześniejszych tygodniach, również na tym etapie ważne jest zdrowe odżywianie, właściwe nawodnienie oraz regularne posiłki. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę? – tego dowiesz się z dalszej lektury.

 

Co nowego u dziecka w 18. tygodniu ciąży?

Zmysły: jego (lub jej, w końcu można już określić płeć) zmysł słuchu prawdopodobnie zdążył się na tyle wykształcić, aby odbierać dźwięki z Twojego otoczenia. Rozwijający się mały organizm już w trakcie ciąży oswaja się np. z głosem mamy. Wciąż jednak najdonośniejszymi docierającymi do niego dźwiękami mogą być bicie Twojego serca oraz praca układu trawiennego.

Układ nerwowy: czy wiesz, że płód wytwarza właśnie mielinę? To specjalna substancja, która wchodzi w skład tzw. otoczek mielinowych, których zadaniem jest ochrona komórek nerwowych oraz sprawne przekazywanie impulsów między nimi. Proces mielinizacji będzie trwać jeszcze przez pierwszy rok po urodzeniu dziecka i umożliwia właściwą pracę mózgu. Aby w nim pomóc, zadbaj o to, aby w Twojej diecie znalazły się produkty dostarczające odpowiednich dawek kwasu foliowego oraz żelaza, które znajdziesz m.in. w zielonych warzywach. Istotna jest też właściwa podaż kwasów tłuszczowych z grupy omega-3, których bogatym źródłem są tłuste ryby morskie (np. łosoś), orzechy włoskie czy siemię lniane (koniecznie zmielone, w takiej formie jest bowiem najlepiej przyswajalne).

Trening cały czas: Twoje dziecko w 18. tygodniu ciąży intensywnie ćwiczy różne rodzaje ruchów. Uczy się kopania, ruszania rękoma, a niekiedy nawet obrotów, korzystając z tego, że w macicy wciąż ma stosunkowo dużo miejsca. Płód ciągle doskonali zdolność ziewania, co jest zwiastunem kształtującego się rytmu dobowego: sen-aktywność. Przy odrobinie szczęścia możesz zobaczyć te ruchy podczas najbliższego badania USG.

Twój organizm w 18 tygodniu ciąży

Co dzieje się z Twoim ciałem w 18. tygodniu ciąży?

Zmiana ciśnienia: to zupełnie naturalne, że w wyniku zmian hormonalnych i zwiększonego przepływu krwi (teraz produkujesz jej nawet o 50% więcej!), Twoje ciśnienie może się obniżyć. W konsekwencji może to doprowadzić do zawrotów głowy i słabości. Aby ich uniknąć, unikaj gwałtownej zmiany pozycji. 18. tydzień ciąży to też czas, w którym warto przestawić się na spanie na boku. Dzięki niemu, krew w Twoim organizmie będzie sprawniej przepływała. Kiedy poczujesz się słabo, weź kilka głębokich oddechów, aby się dotlenić, i zjedz wysokokaloryczną, ale zdrową przekąskę, np. banana, batona musli czy garść orzechów.

Błoga senność: nawet jeśli przed ciążą potrzebowałaś niewielkiej ilości snu do pełnej regeneracji, w czasie jej trwania sytuacja może się radykalnie odmienić. Senność w ciągu dnia nie powinna jednak budzić Twojego niepokoju. Korzystaj z odpoczynku zawsze wtedy, kiedy masz ku temu warunki.

Co ciekawe, około 30% kobiet z powodu obrzęku wrażliwszej w czasie 18. tygodnia ciąży błony śluzowej nosa zaczyna chrapać. Wspomniane spanie na boku powinno jednak wyeliminować ten nieprzyjemny skutek. Może się też zdarzyć, że podczas snu będziesz wydzielać dużą ilość śliny, mogącą skutkować przemoczeniem poduszki. Ten objaw nie powinien Cię jednak niepokoić, bardzo prawdopodobne, że niebawem zniknie.

Bóle pleców: ze względu na to, że macica zmienia swój środek ciężkości (w czasie 18. tygodnia ciąży ma wielkość batata i znajduje się około czterech centymetrów poniżej pępka), mogą pojawić się u Ciebie bóle kręgosłupa. Dodatkowo wpływa na nie działanie relaksyny, czyli hormonu, który umożliwia poród, ale przed nim może zbytnio rozluźniać więzadła oraz stawy. Ulgę może przynieść Ci używanie stołka podczas siedzenia (jako podpórki do nóg), zmiana materaca na twardszy, rekreacyjne sporty wodne o niskim ryzyku i masaż. Konieczne będzie z kolei unikanie dźwigania oraz innych bardzo obciążających czynności fizycznych.

Rozstępy: dobre wiadomości są takie, że nie wpływają w żaden sposób na funkcjonowanie Twojego organizmu, złe – prawdopodobnie niewiele da się z nimi zrobić. Mimo że producenci kosmetyków obiecują wiele, wciąż brakuje jednoznacznych wyników badań naukowych, które potwierdzałyby skuteczność różnego rodzaju specyfików.

Aby je zminimalizować, ważna jest zatem odpowiednia profilaktyka, nim się pojawią. Regularnie pielęgnuj swoją skórę kosmetykami z naturalnymi składnikami o silnie nawilżających i bezpiecznych składnikach, takich jak masło shea. Dzięki nim nabierze elastyczności. Zadbaj też o właściwą dietę – to naturalne, jeśli w 18. tygodniu ciąży odczuwasz zwiększony apetyt i zachcianki na różne niezdrowe przekąski, postaraj się jednak w miarę możliwości odżywiać zdrowo. Rozstępy na początku są bladoróżowe, po porodzie zmieniają się jednak na białe i są mniej widoczne.

Zdrowie i porady w 18 tygodniu ciąży

18. tydzień to już prawie połowa ciąży! Zadbaj o chwilę dla siebie, podczas której będziesz się mogła zrelaksować, wyciszyć i zebrać myśli. Dobrze działają techniki relaksacyjne i skupienie się na powolnym oddychaniu. Jeśli podczas badania USG dowiedziałaś się, jakiej płci jest dziecko, możesz już powoli zastanawiać się nad imieniem, które dla niego wybierzesz.

Przygotuj się na przyjście maluszka!

Zobacz polecane produkty dla mam!